Facebook se brání obvinění: „Ne, hovory neposloucháme!“

facebook_spion_ico

V pátek jsme psali o výzkumu profesorky Kelli Burns, která obvinila Facebook z toho, že používá mikrofony telefonů a tabletů k poslechu hovorů a následnému cílení reklamních sdělení. Své obvinění podložila na testu, kdy v blízkosti mobilního telefonu s nainstalovanou aplikací Facebook mluvila o svém záměru navštívit safari a jezdit tam džípem. Po otevření aplikace se jí jako první položka v časové ose objevil odkaz na článek o safari, dále pak následovala reklama na automobily značky Jeep.

Největší sociální síť pochopitelně musela na toto obvinění reagovat, což také v průběhu víkendu učinila. „Facebook nepoužívá mikrofon vašeho telefonu k cílení reklam, ani změně toho, co vidíte v časové ose. Některé nedávno vydané články naznačují, že posloucháme hovory lidí, abychom jim mohli zobrazovat relevantní reklamy. Není to pravda. Zobrazujeme reklamy na základě zájmů lidí a dalších profilových informací – nikoli na základě toho, o čem mluvíte nahlas.“

Facebook se brání obvinění: „Ne, hovory neposloucháme!“ Facebook se brání obvinění: „Ne, hovory neposloucháme!“

Facebook však přístup k mikrofonu má. Proč?

Neměli bychom ale zapomenout skutečnost, že aplikace v některých situacích opravdu používá mikrofon zařízení. Tato funkce by měla být aktivní například při psaní nového příspěvku, nicméně není prý využívána k nahrávání, a už vůbec ne k ovlivnění typu zobrazovaných reklam.

Facebook k tomu říká: „K mikrofonu přistupujeme jen tehdy, pokud dáte aplikaci svolení a jestliže aktivně využíváte specifickou funkci vyžadující zvuk. To může být například během nahrávání videa nebo volitelná funkce, kterou jsme zavedli před dvěma roky, která může zahrnout do aktualizace stavu informace o hudbě, kterou posloucháte, nebo filmu či sportovního zápasu, jež sledujete.“

Dodejme, že na Androidu 6.0 a vyšším (nikoli ovšem na starších verzích) lze aplikaci Facebook přístup k mikrofonu úplně zakázat. Tuto možnost najdete v systémovém nastavení v sekci Aplikace, kde klepnete na tlačítko s ozubeným kolem, zvolíte Mikrofon a deaktivujete volbu Facebook.

„Špehování“ ze strany aplikací sociálních sítí by nemělo být pro uživatele velkým překvapením. Společnosti jako Google a Facebook do značné míry vědí o svých uživatelích opravdu mnoho podrobností, na jejichž základě mohou relativně přesně cílit reklamní sdělení. Údajné zachytávání hovorů by však většina zjevně vnímala jako zásadní narušení soukromí. Přitom se ale na trhu objevují produkty, které poslouchají své uživatele neustále – například chytrý reproduktor Amazon Echo. Zajímavé by například bylo zjistit, kolik uživatelů si je vědomo faktu, že Google ve službě Gmail skenuje obsah e-mailů (včetně soukromých a pracovních) za účelem servírování relevantních reklam.

Na čí stranu se v této kauze kloníte? Myslíte, že má pravdu profesorka Kelly Burns, nebo spíše věříte sociální síti Facebook? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!

Zdroj: androidauthority.com.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (8)