Vodafone Vlastní 3G zóna – nemáte doma signál? Máme řešení (recenze)

Vlastní 3G zóna Vodafone . náhledový obrázek

Čeští operátoři se sice chlubí téměř 100% pokrytím našeho území, přesto nám dá spousta čtenářů za pravdu, že situace není zdaleka tak růžová. Společnost Vodafone v takovém případě nabízí řešení – přístroj Vlastní 3G zóna, který ve vašem domě vybuduje vlastní 3G signál. Potřebovat budete pouze rychlý internet. K čemu je takové zařízení vlastně dobré? Jednoduše k tomu, abyste si zavolali na místě, kde jinak není vůbec žádný signál.

Obsah recenze

Obsah balení

Poměrně velká krabička v sobě ukrývala přístroj Vlastní 3G zóna, napájecí kabel, UTP kabel k připojení k modemu (routeru) a sadu papírových materiálů.

Vlastní 3G zóna Vodafone - obsah balení

Vlastní 3G zóna pak připomíná svou konstrukcí menší modem, který lze díky stojánku pohodlně umístit do kouta vašeho obýváku, kde posléze nerušeně plní svou činnost. Důležité je umístit zařízení poblíž modemu nebo jiné přípojky k internetu. Data, která putují z a do tohoto zařízení, jsou totiž přenášena přes širokopásmový internet. Jelikož tento přístroj disponuje dvěma RJ45 konektory, lze jej připojit mezi počítač a přívod internetu. Nepotřebujete tedy nutně volnou zásuvku pro internet. Na zařízení svítí dvě notifikační diody, které signalizují stav.

Instalace a nastavení služby

Vlastní 3G zóna od Vodafonu nám do redakce dorazila standardním způsobem jako balíček. Ke správnému chodu je nezbytný širokopásmový internet s minimální rychlostí 1 Mb/s pro odesílání i příjem. Po přečtení manuálu jsme zjistili, že je před připojením a aktivováním stanice nezbytné navštívit samoobsluhu Vodafonu a přidat čísla, která se poté mají ke stanici připojit. Bohužel jsme tuto možnost u našeho čísla v samoobsluze nenašli, protože naše číslo není spárováno s Vlastní 3G zónou, jako je tomu v případě běžného zakoupení obyčejným zákazníkem. I když nás zarazilo, že nás Vodafone na tuto skutečnost při zapůjčení zařízení neupozornil, hlavu jsme si z toho nelámali.

Následovalo několik hovorů na infolinku Vodafonu, kde nás opakovaně ujišťovali, že není možné získat Vlastní 3G zónu bez aktivace na náš účet a přesně danou adresu. Po vysvětlení situace, že jsme z portálu Světa Androida a zařízení máme na recenzi, se stav nezměnil. Následoval více než měsíční „boj“ s Vodafonem o aktivování tohoto zařízení, což se díky schopnému technikovi nakonec podařilo. Testované zařízení bylo ale bohužel vedeno přes interní systémy Vodafonu a nemohli jsme tedy vyzkoušet obsluhu a nastavování přímo ve Vodafone Samoobsluze. Nemusíme připomínat, že toto chování Vodafonu nás zklamalo, neboť čekat více než měsíc na zprovoznění testovaného přístroje je příliš. A bohužel z vlastní zkušenosti víme, že se podobné problémy se zprovozněním týkají i běžných zákazníků a doba zprovoznění se může protáhnout i na několik měsíců.

Správu čísel a nastavení služby si tedy pojďme říci alespoň teoreticky. Před zapojením 3G zóny je nutné v nastavení Sdílených služeb přidat 3G zónu, zadat její sériové číslo a přidat až 16 telefonních čísel, které budou moci přijímat signál z této stanice. Jednotlivá čísla lze později přidávat a odebírat. Najednou lze provozovat hovor až ze 4 telefonních čísel.

Nastavení Vlastní 3G zóny

Nastavení Vlastní 3G zóny

Konektivita a dosah signálu

Vodafone Vlastní 3G zóna vysílá do okolí 3G signál, je tedy nezbytné, aby váš mobilní telefon dokázal přijímat 3G. To už dnes není problém a jen těžko najdete na našem trhu přístroj s Androidem, který by 3G síť nepodporoval. Teoreticky by mělo být zařízení schopno šířit signál do okolí 20 metrů, počítá se ale spíše s volným prostranstvím. Zařízení jsme umístili přibližně doprostřed rodinného domku pro dvě rodiny. Ve stejném patře se zařízením byl 3G signál dostatečný ve všech zákoutích domu a nebyl problém telefonovat i několik metrů od domu. O něco horší už byl příjem v horním patře ve vzdálenějších místech domu, kde síla signálu kolísala a 3G síť vypadávala. Sílu signálu bychom mohli přirovnat k levnějším Wi-Fi routerům. Pro běžné použití tedy povětšinou postačí, pokud jej umístíte do míst, kde se nacházíte nejčastěji. Pokud ovšem chcete síť sdílet se sousedy, nejspíše budete mít smůlu.

Vlastní 3G zóna Vodafone - signalizace, konstrukce (2)

Zařízení bylo po celou dobu testování stabilní a zaznamenali jsme za celou dobu pouze jeden několikasekundový výpadek, jehož viníkem ale klidně mohl být výpadek internetového připojení. V případě, že se rozhodnete Vlastní 3G zónu odpojit a například přemístit, počítejte s tím, že opětovná konfigurace zabere několik minut. První spuštění je vůbec nejdelší a může zabrat až 40 minut. Dochází totiž k celé konfiguraci zařízení a testování internetového připojení. O průběhu tohoto procesu vás informují nofifikační diody na zařízení. V momentě, kdy zůstane svítit pouze ikonka se signálem, je zařízení v chodu.

S tímto zařízením se stává zajímavý paradox, že ačkoliv data proudí přes váš internet, stejně za ně musíte platit v rámci svého internetového poskytovatele. Někomu by se tedy mohlo zdát nespravedlivé, že vám Vodafone účtuje za volání, ačkoliv je využíván váš domácí internet.

[alert-announce]Drobnou útěchou snad může být, že přenesená data (internet) vám již operátor neúčtuje. Přestože vám tedy na telefonu svítí 3G a vy brouzdáte na internetu, je to z pohledu financí stejné jako kdybyste byli na Wi-Fi.[/alert-announce]

Kdy, kde a za kolik?

Vodafone Vlastní 3G zóna není dostupná v běžných obchodech a vždy se musíte obrátit na operátora Vodafone. Při dotazu, kolik běžný zákazník za toto zařízení zaplatí, nám bylo sděleno 5 tisíc korun. 2977 Kč. Z vlastní zkušenosti ale víme, že vám operátor může nabídnout mnohem lepší nabídku, zvláště pokud máte uzavřenou smlouvu, platíte měsíčně vysokou částku nebo jste u „červených“ delší dobu.

[aps_product_sz image=“https://www.svetandroida.cz/wp-content/plugins/sz-catalog-extend/catalog-default.png“ title=“Katalog Android zařízení“ subtitle=“Specifikace, recenze, galerie, video, hodnocení, porovnávání…“ desc=“Pro více informací navštivte náš katalog zařízení.“ button=“Zobrazit katalog“]

Resumé – Vlastní 3G zóna

Ze zařízení Vodafone Vlastní 3G zóna máme spíše smíšené pocity. Po zprovoznění zařízení vše funguje výborně a vytknout snad můžeme jen vysokou základní cenu, kterou lze ale srazit dolů při uzavření smlouvy či sjednání individuální nabídky. Nejvíce nás ale trápil samotný postoj společnosti Vodafone. Čekat více než měsíc na zprovoznění zařízení, které nám zaslali na test, je opravdu příliš. Bohužel ani poté se nepodařilo přidat zařízení do Samoobsluhy tak, abychom mohli vyzkoušet přidávání čísel a správu zařízení jako běžní uživatelé. Otestovali jsme tedy jen samotný běh zařízení.

Co říci závěrem? Vlastní 3G zóna funguje velmi dobře, ale při jejím zprovoznění musíte mít pevné nervy a hodně trpělivosti při komunikaci s Vodafonem.

Klady

+ Vlastní BTS s 3G signálem kdekoliv.
+ Stabilní a bezobslužný chod po první instalaci.

Zápory

– Vysoká cena.
– Problémy a časová náročnost při prvním spuštění.

Za zapůjčení děkujeme společnosti Vodafone.

Jan Dolejš
O Autorovi - Jan Dolejš

Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (60)