Samsung: 7 zajímavých faktů z historie

Samsung Galaxy A5 (2016) čtečka

Ať už je Samsung vaší oblíbenou značkou nebo ne, jedno se mu upřít nedá – válí jak na poli spotřebičů, tak v prostředí mobilního světa. Samsung je často stavěn do pozice konkurenční firmy Apple. Kdy vůbec Samsung vznikl, jak přešel k výrobě telefonů a co vynalezl jako první se dozvíte v 7 zajímavých faktech o Samsungu.

Samsungu je 78 let, začínal u potravin

Jméno firmy nebylo zakladatelem Lee Byung-chulem vybráno nahodile – slova sam a sung znamenají v korejštině tři hvězdy, kulturně reprezentující něco ohromného a mocného. V roce 1938 bylo takové tvrzení více než sebevědomé, začínající společnost se v té době orientovala na obchodování s… lokálními potravinami a nudlemi. Rozhodně se nejednalo o Samsung, jaký známe dnes.

Postavil nejvyšší budovu světa

Za 78 let se toho dá stihnout mnoho – třeba rozrůst se z jedné společnosti na 78. Samsung Group vlastní 19 společností spojovaných s jeho jménem a dalších 59, které nemají se Samsungem na oko nic společného. Většina z nich má korejské kořeny – i tak však nalezneme 370 tisíc zaměstnanců ve více než 80 zemích světa, od stavebních společností, finančních služeb, přes stavění lodí nebo zdravotnickou sféru. Rozmanitost Samsungu dokládá i fakt, že jeho stavební divize postavila zatím nejvyšší budovu světa Burdž Chalífa v Dubaji (na obrázku).

Burj-Khalifa-840x472

První elektronický výrobek Samsungu byla černobílá televize

Společnost u elektroniky nezačínala – roky strávené obchodováním jí však dali do vínku nezanedbatelné schopnosti odhadování trhu. Proto se také rozhodla přiklonit k elektronice a v roce 1970 představila světu vlastní černobílou televizi, o pár let později její barevnou verzi. Technika se následně stala Samsungu osudnou a pomohla k velké expanzi. Na rozdíl od televizí se první mobilní pokus příliš nevydařil – autotelefon skončil v roce 1985 fiaskem.

tv-samsung-e1456936195618

Od založení Samsung Electronics se logo změnilo pouze třikrát

Ačkoli se logo do roku 1970 změnilo několikrát, od založení divize soustřeďující se na elektronické vymoženosti – a tudíž Samsung jak ho známe – se logo korejského giganta změnilo pouze třikrát. Současná tvář společnosti je veřejnosti známá od roku 1993. Pamatujete si na všechny variace?

samsung-logos-1993-before

Změna filozofie si vyžádala zničení elektroniky za 50 milionů dolarů

Ten pravý Samsung, který se chlubí kvalitními výrobky po celém světě, se zrodil v první polovině devadesátých let spolu se změnou managementu. Do čela vedení se dostal Lee Kun Hee, třetí syn zakladatele Samsungu. Postaral se o zásadní změnu vnímaní vyráběných produktů – kvalita měla být nejdůležitějším parametrem.

Přechod na novou filozofii však nikdy nebývá jednoduchý a výsledné kontroly nového nadřízeného často frustrovaly. Aby se Samsung definitivně odpoutal od tvorby levných a méně kvalitních výrobků ve velkém množství a dal přednost kvalitě, rozhodl se Lee Kun Hee zničit před zraky 2000 zaměstnanců hordy vyráběných telefonů, televizí, faxů a další techniky – na pomoc si kromě představenstva společnosti vzal i velké kladivo.

leekunhee--621x414--621x414

Jako první se pochlubil „chytrými hodinkami“

Je to tak – řada chytrých hodinek Gear má prvopočátky v roce 1999. Samsung jako první naservíroval zákazníkům monstrózní hodinky, ze kterých se dalo samostatně telefonovat. Model SPH-WP10 vystačil na 90 minut hovoru, měl podsvícený LCD displej a dokonce zvládal hlasové příkazy pro vytáčení kontaktů.

https://youtu.be/Du8-_eWsbDI

Skočil do vod smartphonů dlouho před Androidem i iOS

Samsung rozhodně nebyl prvním, kdo vyrobil moderní telefon, na trh však zavítal s velkou agresí a byl jeden z mála výrobců, kteří se skutečně zasadili o zrod dnešních smartphonů. Samsung v roce 2001 využil dnes už mrtvých PDA přístrojů a zhotovil model SPH-i300. Model zvládal všechny funkce PDA, navíc však uměl i telefonovat. Běžel na Palm OS a měl barevný displej.

Samsung-palm

Závěr

Samsung od svého vzniku po letošní představení vlajkových lodí Galaxy S7 a S7 Edge ušel pěkný kus cesty. Za úspěch vděčí nejen miliardám utracených v marketingu, ale i kvalitně zpracovanému hardwaru. Ať už je váš názor na korejskou firmu jakýkoli, nelze jí upřít velkou popularitu i na českém trhu.

Zdroj: AA

Johanna Kovaczicz
O Autorovi - Johanna Kovaczicz

více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (25)