Odborníci řeší, jak snížit rozptylování řidičů chytrou elektronikou

jak-snizit-rozptylovani-ridicu_ico

Odborníci z amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration) představili svá doporučení, jejichž cílem je snížit rozptylování řidičů chytrou elektronikou. Ve středu zveřejnili pokyny, ve kterých radí výrobcům, jak připojovat zařízení do automobilů. Zaměřili se také na dedikovaný režim jízdy/řízení (Driver Mode) na chytrých telefonech.

Často dochází k rozptylování řidičů chytrou elektronikou Často dochází k rozptylování řidičů chytrou elektronikou

Režim jízdy/řízení by měl představit vizuálně jednodušší uživatelské rozhraní, které by mělo co možná nejméně odvádět pozornost řidiče od řízení. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu doporučuje, aby prvky, které během jízdy nejsou důležité, jako je například psaní textových zpráv či přehrávání videa, prohlížení fotografií a další, byly v tomto módu jednoduše zakázány. NHTSA však uznává, že je obtížné rozlišit, zda zařízení obsluhuje řidič či spolujezdec. Proto doporučuje zatím jen manuální aktivaci režimu jízdy/řízení. Jakmile ale technologie dospěje, mohlo by být přepínání do tohoto módu automatické, nezávislé na vůli řidiče.

Konec rozptylování řidičů chytrými telefony?

V pokynech je také pozitivně nahlíženo na spojení chytrého telefonu s automobilem způsobem, kdy řidič může k ovládání zařízení používat ovládací prvky na volantu či jinde v jeho dosahu. Nemusí tak se zařízením manipulovat přímo, což snižuje míru nepozornosti a s tím související riziko nehody.

Odborníci chválí ovládání zařízení ovládacími prvky na volantu či v dosahu Odborníci chválí ovládání zařízení ovládacími prvky na volantu či v dosahu

Americký ministr dopravy Anthony Foxx uvedl, že často dochází k ohrožování bezpečnosti, kteří se místo řízení věnují svému mobilnímu telefonu. Dále dodal, že „Tyto pokyny, podložené nejlepšími výzkumnými týmy, mají pomoci tvůrcům mobilních zařízení vyrábět produkty, které sníží rozptylování řidičů během řízení.“

Jednou z ukázek, kdy mobilní technologie prokazatelně ohrožovala bezpečnost silničního provozu, je hra Pokémon Go, kvůli které (respektive kvůli jejímž hráčům) došlo k několika nehodám. Vývojářské studio Niantic proto nedávno zakázalo možnost hry, pokud rychlost vozidla překročí 10 mil za hodinu (16 km/h). Ačkoli pokyny Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu nejsou závazné a nemají žádný právní dopad, patrně se prosadí. Deník The New York Times konstatuje, že řada předchozích doporučení NHTSA byla výrobci přijata a implementována do praxe.

Používáte během řízení mobilní telefon? Pokud ano, máte pocit, že odvádí vaší pozornost od dění na vozovce? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi pod článkem!

Zdroj: androidauthority.com.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (11)