Recenze Creative Ziio 7

Creative-ZIIO-7

Je docela  překvapivé, že výrobce známý spíše výrobou sluchátek, reproduktorů či mp3 přehrávačů, se pustil do výroby tabletů. Bohužel si vybral cestu levných tabletů. Řadí se tak do řady výrobců jako je Prestigio či Archos. V segmentu levných tabletů je vysoká konkurence, a proto Ziio bude mít velice těžký úkol vydobýt si místo na trhu. Možná mu pomůže, že za ním stojí výrobce se zvučným jménem.

Creative Ziio

Konstrukce a vzhled

Po vybalení z krabice uvidíte sněhově bílý tablet. Připomíná mi svým vzhledem čtečku knih Kindle. Určitě Vás překvapí příjemná hmotnost, která činí 415 gramů. Váhu přístroje oceníte při delším držení během čtení nebo dívání se na film. Přední části dominuje sedmipalcový displej, kolem nějž je udělán prohnutý rám, který vyvyšuje celou obrazovku a usnadňuje držení.

Creative Ziio - přední kameraCreative Ziio - pohled z boku

Pod displejem se nachází klasická androidí tlačítka (Hledat, Domů, Menu a Zpět). Mohlo by se na první pohled zdát, že jsou senzorická, ale není tomu tak. Fungují podobně jako rezistivní vrstva displeje. Reagují i při dotyku stylusem. Bohužel tlačítka nejsou podsvícena,což v noci dosti vadí.

Nad obrazovkou si můžete všimnout kamerky. Umístění prozrazuje, že se Ziio nebudete příliš fotit, ale spíše jej využívat k videohovorům. Na pravém boku je umístěna kolébka s ovládacími tlačítky pro zvýšení/snížení hlasitosti. Na vrchní části jsou umístěny konektory pro 3.5mm jack, HDMI a miniUSB. Mezi konektory HDMI a 3.5mm jackem najdeme malý otvor pro mikrofon. Vedle konektorů se nachází tlačítko pro vypnutí/zapnutí.

Creative Ziio - vrchní část

Na levém boku je otvor pro microSD kartu. Tablet si lze rozšířit kartu až do velikosti 32 GB. Na spodku už je jen jeden konektor pro nabíjení. Zadní strana je téměř prázdná. Pouze na straně, kde vidíme konektor pro nabíjení, jsou umístěny v ohybu reproduktory. Jejich umístění není zrovna nejlepší. Při sledování filmů si jeden reproduktor budete určitě zakrývat. Nepříjemné je občasné nedoléhání plastů na boku a s tím je spjato i vrzání konstrukce. To může odradit spoustu zájemců a snižuje Ziio na úroveň levných čínských tabletů.

Creative Ziio - reproduktoryCreative Ziio - slot na microSD

Obsah balení

V balení naleznete nabíječku, stylus a USB kabel. Škoda, že se nedá tablet nabíjet přes miniUSB konektor. Sáhnout musíte po dodávané nabíječce. K tomuto příslušenství jsem dostal kožené pouzdro, které ochrání zařízení a navíc vrchní část pouzdra se dá srolovat do trojúhelníku a podložit jím tablet pro lepší psaní. Podobný mechanismus můžete vidět u iPadu a jeho obalu Smart Cover. Obal si ale musíte dokoupit za cenu kolem 800 Kč.

Technické parametry:

• Rozměry a hmotnost: 207,4 x 133 x 13,7 mm, 415 g (s baterkou)
  • Displej: Rezistivní TFT 7″ WVGA 800 x 480, 16,8 miliónu barev
  • Procesor: Zii Labs ZMS-08, 1 GHz Paměť: Vnitřní paměť 8 GB, 512 MB RAM
  • Konektivita: WiFi b/g, Bluetooth 2.1 EDR (s APTX a A2DP)
  • Fotoaparát: Přední kamera 1,3 MPx
  • Hudba: přehrávač hudby, 3,5mm jack
  • Operační systém: Android 2.2
  • Baterie: 5000 mAh

Displej a zvuk

Displej je sedmipalcový rezistivní s rozlišením 800 x 480 pixelů. Barvy jsou poněkud bledé a rozlišení pro tak velký displej je nedostačující. Na přiložených fotografiích můžete vidět hrubší rastr displeje. Použitá rezistivní technologie má své výhody a nevýhody. Rezistivní displej oceníte při kreslení. Pro ovládání tabletu prstem však není tato technologie nejvhodnější. Za celou dobu testování jsem si zvykl používat stylus a ovládání prsty jsem využíval minimálně. Používat tužku ale budete jen v případě, že si pořídíte obal, kde si ji umístíte. Tablet totiž nemá otvor pro nošení stylusu.

Zvuk linoucí se z reproduktorů na zadní straně je dostačující. Větší hlasitost by jim však rozhodně neuškodila. Výrobce se chlubí aplikací, která Vám zlepší poslech hudby. Mírné zlepšení lze pozorovat při zapnutí technologie X-Fi. Ale není to až takové vylepšení, kvůli kterému byste si Ziio koupili.

Fotoaparát

Nad displejem je čočka VGA kamery. Není určena pro focení, ale spíše jen pro videohovory nebo udělání fotky vlastního obličeje. V ,zip balíku najdete videa a fotky v neupravené formě.

Systém

Bohužel se mi nepodařilo rozchodit pořizování screenshotů přes aplikaci DDMS. Proto zde přikládám pouze fotky obrazovky tabletu. Výrobce použitý Android 2.2 upravil k obrazu svému. Na odemykací obrazovce musíte posunout zámek nahoru do otevíracího kolečka a přivítá Vás nadstavba od Creativu. Dole uvidíte panel, kde si můžete dát čtyři aplikace pro rychlé spuštění. Mezi aplikacemi je tlačítko pro vyvolání seznamu aplikací. Nahoře na displeji uvidíte tečky signalizující počet obrazovek. Zvláštní je ikona, která má podobu obdélníku, pod nímž se ukrývá další obdélník znázorňující dvě vrstvy obrazovek. Proto nejsou k dispozici jen tři obrazovky, ale celkem šest. Do vrchního patra obrazovek se dostanete posunem stylusu nahoru. Zpátky se vrátíte  gestem dolů.

Creative Ziio - Hlavní obrazovka

Výborný je přehrávač filmů, který zvládne titulky. Dokonce přehraje oblíbené formáty .avi a .mkv. Zvládne bez problému přehrát 720p video.

Creative Ziio - přehrávač

Velkou pozornost si zaslouží aplikace Poznámky. Má funkce pro malování. V poznámce lze mít kombinaci textu a nakreslených obrázků. Každou poznámku můžete zvýraznit obalem. Buď přiřadíte obal z obrázku od Creativu, nebo vlastní. Při kreslení je znát mírné zpoždění displeje, ale srovnám-li to s kreslením na HTC Flyeru, je kreslení na Ziio na podobné úrovni.

Creative Ziio - poznámky 1Creative Ziio - poznámky 2Creative Ziio - poznámky 3

Zamrzí absence Android Marketu a ostatních Google aplikací. Stahovat nové aplikace můžete přes ZiiStore. Nabízí jich ale pouze velmi málo. Creative na svých stránkách doporučuje využít jiných marketů jako je například Freewarelovers. Zkoušel jsem hledat na internetu, zda by se Android Market nedal dohrát, ale bohužel zatím neexistuje řešení.

Creative Ziio - ZiiStore

ZiiAcademy Vám umožní si číst e-knihy ve formátu .epub. Stačí si překopírovat soubor s knihou na kartu a aplikace ji sama naimportuje. Škoda, že program načítá stránky knihy pomaleji. Proto asi raději sáhnete po jiné aplikaci.

Creative Ziio - ZiiAcademy

Na závěr bych zmínil, že systém je díky 1GHz procesoru a 512 MB RAM svižný. Plynule si zahrajete i hry. Angry Birds šly bez problému. Nepříjemné je mrznutí systému. Stalo se mi třikrát, že se tablet dostal do stavu, kdy nešlo na obrazovce nic dělat. Pomohl jen tvrdý restart podržením tlačítka pro vypnutí.

Výdrž baterie

Se Ziio se vydržíte dívat na filmy čtyři a půl hodiny (výrobce uvádí 5 hodin). I s Wi-Fi připojením a při intenzivním používání si práci s tabletem užijete celý den. Bez připojení a neustálé činnosti (např. čtení knih) se výdrž pohybuje kolem dvou dnů.

Výkonnostní testy

Pro milovníky čísel a výkonu jsem udělal pár testů.

Neocore:

zařízení výsledek
LG Optimus One (P500) 47,1 fps
LG Optimus Chic (E720) 47,0 fps
mivvy MIDroid A2 1,9 fps
LG Optimus 2X 74,5 fps
Creative Ziio 7 28 fps

Smartbench:

Skončil s výsledkem

• Productivity index: 666 bodů
  • Game index: 643 bodů

Quadrant:

Proběhl s výsledkem 2001 bodů.

Závěr

Proč zvolit tento tablet? Protože za cenu 4500 Kč získáte laciný tablet, který plně stačí na konzumaci multimediálního obsahu. Vyzdvihnul bych zde čtení, které je na Ziio příjemné. Pokud tedy nechcete za Android tablet dát moc peněz, určitě si Creative Ziio zaslouží pozornost. Možná bych se nebál označit tento tablet králem v kategorii levných tabletů. Na paty mu může šlapat snad jen výrobce Archos. Proč ho nebrat? Nepotěší některé neduhy v podobě nekvalitní a levně vypadající konstrukce. Po zmáčknutí zadního krytu se zavlní displej. Jak jsem psal výše, Ziio se sekalo. Je možné, že to byla vada jen jediného kusu, ale moc bych na to nespoléhal. Pokud chcete investovat více peněz, uvažoval bych už o tabletu s Androidem 3.1.

• Zvládne přehrát formáty .avi a .mkv
  • Svižný systém
  • Nízká hmostnost