Google vysvětlil, jak jeho Mapy počítají obtížnost parkování

mapy-google-jak-bude-tezke-zaparkovat-ico

V polovině ledna vydal Google beta verzi svých Map s číslem 9.44. Jednou z nových funkcí bylo zobrazování informace o možnosti parkování v cíli cesty zadané do navigace. V podstatě nikdo ale nevěděl, jak vlastně Mapy obtížnost parkování počítají. Vědělo se jen, že vycházejí z blíže nespecifikovaných historických dat. Nyní vyhledávací gigant nadzvedl pokličku a odhalil část svého tajemství.

Začněme nejprve smutným konstatováním, že informaci o obtížnosti parkování zobrazují Mapy Google jen ve více než 25 městech ve Spojených státech. V Česku tedy na tuto informaci zatím nenarazíme. V principu funguje stejně, jako zobrazování oblíbených časů v informacích o firmách a podnicích. Bohužel téměř neexistují informace v reálném čase o volných parkovacích místech. Ani v oblastech, kde jsou parkovací hodiny připojeny do centrálního systému, zobrazujícího počet obsazených míst na Internetu, nelze na tento údaj 100% spoléhat, protože některá místa mohou být obsazena vozidly, jejichž řidiči parkovné nezaplatili.

Jak se počítá obtížnost parkování?

Vypočítat dostupnost parkovacích míst není jednoduché, neboť zde hraje roli celá řada často i vzájemně nesouvisejících faktorů. Do pomyslné rovnice je tak nutné počítat aktuální čas, den v týdnu, zda jsou prázdniny a/nebo státní svátek, dostupnost placených parkovišť, zda se v místě koná nějaká událost a řadu dalších vstupů, které ovlivňují výsledek. Ani automatické sledování polohy uživatelů Map Google nemusí vždy přinést kýžený výsledek. Pokud například uživatel přijede do destinace taxíkem, může to ve výpočtu vypadat, jako by našel parkování hned po příjezdu do kýžené destinace.

Tým Map Google tedy šel na celou problematiku ze dvou směrů. V jednom spoléhal na zpětnou vazbu od uživatelů, kterou získal prostřednictvím dotazníků. V nich se ptal, jak dlouho jim trvalo najít místo k zaparkování. Zde ale narážel na nekonzistenci odpovědí – zatímco jeden řidič hodnotil parkování jako „obtížné“, protože musel několikrát objet blok, jiný třeba jen minutu poté na tom samém místě hlásil „snadné“, neboť měl štěstí na volné parkovací místo.

Ve druhé cestě hrálo hlavní roli strojové učení, v jehož rámci byla zpracována data uživatelů, anonymně sdílejících informace o své poloze. Sledována byla především cesta těsně před dosažením cíle, kdy řidič obvykle hledá místo k zaparkování. Dalším faktorem pak byl předpokládaný a skutečný čas příjezdu na místo určení, který se v některých případech zásadně lišil, což indikovalo obtížné nalezení parkování. Na základě těchto údajů pak byla vyhodnocena obtížnost parkování v dané oblasti.

Trasa před dosažením cíle naznačuje obtížnost parkování Trasa před dosažením cíle naznačuje obtížnost parkování

Výsledkem je průběžně aktualizovaný model

V příspěvku na oficiálním blogu Google uvádí více podrobností i procesu, jehož výsledkem je poměrně komplikovaný a průběžně aktualizovaný model obtížnosti parkování s ohledem na místo a čas. Níže uvedený obrázek ukazuje několik příkladů výstupu ze systému, který slouží k poskytování odhadu možností parkování pro danou destinaci. Například parkování v pondělí ráno je obtížné zejména u nejrušnějších finančních a obchodních objektů. Naopak v sobotu večer se problém s parkováním přesouvá převážně do oblastí s restauracemi a dalšími atrakcemi.

Výstupy z modelu Výstupy z modelu

Jak tedy můžete na vlastní oči, za poměrně jednoduchým indikátorem, který ve třech barvách zobrazuje obtížnost parkování, se skrývá mnoho práce a posbíraných dat.

Uvítali byste indikaci obtížnosti parkování v českých městech?

Zdroje: androidpolice.com, research.googleblog.com.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (4)