NVIDIA Shield – herní konzole pro Android s Tegrou 4

Project Shield 1

Systém Android, který sídlí v našich přístrojích, nám již dávno nedopřává pouze komunikaci s okolním světem, stal se ale například doménou her, díky kterým si dokážeme krátit dlouhé chvíle. Společnost NVIDIA, která je od pradávna známa vývojem grafických řešení, si nemohla tohoto zeleného rybníku plného hráčů nevšimnout a vlétla na androidí scénu se svým čipem Tegra, který se hlavně ve své třetí verzi stal velmi oblíbený a rozšířený. Čtvrté vydání Tegry proběhlo právě nyní a spolu s ním nám americká společnost představila ještě jedno velmi zajímavé zařízení – herní konzoli NVIDIA Shield s Tegrou 4 a Androidem v sobě.

Vydáním NVIDIE překvapila

Jelikož nám v těchto dnech začíná jedna z největších akcí roku pro mobilní technologie, CES 2013 v Las Vegas, všichni velcí hráči zbrojí a představují své novinky pro letošní rok. Včerejší den se nesl mimo jiné ve znamení společnosti NVIDIA, která na tiskové konferenci představila své novinky. O představení Tegry 4 se již vědělo, herní konzole však byla pro mnohé překvapením. Shield je stvořen pro ty, kdo nechtějí kompromisy a chtějí si užít nejnovější a nejnáročnější tituly, navíc se zachováním pohodlného ovládání díky zabudovanému ovladači. Díky systému Android 4.2 Jelly Bean získají hráči přístup k mnoha funkcím a výhodám, které oproti klasickým konzolím tento systém nabídne. Konzole byla v době vývoje nazývána Projektem Thor, později projekt Shield a finální název byl zkrácen pouze na Shield.

Tegra 4 hnacím motorem

Společnost NVIDIA by si nemohla dovolit nevydat své nové zařízení s těmi nejvýkonnějšími komponenty, které vlastní. Na platformě Android vládne se svými čipy Tegra a není tak náhodou, že je do nové konzole vložen čtyřválcový (čtyřjádrový) hnací motor NVIDIA Tegra 4. Čtvrtá generace pokračuje v zaběhlém a úspěšném konceptu svých předchůdců a stejně jako Tegra 3 nabídne čtyři výkonná jádra a grafický akcelerátor. ARM procesor povýšil na architekturu Cortex-A15 (oproti Cortexu-A9 v Tegře 3) a grafický akcelerátor disponuje nyní 72 výpočetními jednotkami. Tvůrce nové Tegry předesílá, že výkon nové generace by mohl být v ideálních podmínkách až 6x vyšší než předešlá generace a nebrání se ani srovnání s konkurencí – s procházením webu by si měla nová Tegra poradit lépe než iPad 4, Droid DNA i Kindle Fire HD, v načítání 25 stránek by měla být Tegra 4 skoro dvakrát rychlejší než konkurenční Exynos 5250 v Nexusu 10.  Myslelo se ale také na spotřebu, která by měla být díky technologii s názvem PRISM 2 až o 45 % šetrnější k vaší baterii než u Tegry 3.

Pro plynulý běh systému Android 4.2 je pro konzoli připravena 2GB RAM paměť, která by měla posloužit i těm nejnáročnějším hrám. Potěší také fakt, že vývojáři nezapomněli na slot pro paměťovou kartu MicroSD, díky které je možné rozšířit interní paměť a snadno sdílet svá data s jinými zařízeními.

Displej dostal 5 palců a HD rozlišení

Jelikož i hry vyžadují větší zobrazovací plochu, aby nám neunikl žádný detail a mohli jsme se plně soustředit, Shield byl obdarován pětipalcovým displejem, což je kompromis mezi pohodlím a  zachováním rozumných rozměrů. Pět palců už je samozřejmě plocha, která si žádá velký počet pixelů, a tak je u nové konzole použito HD rozlišení (1280 x 720), což spolu s rozměry displeje znamená jemnost 294 dpi. Jelikož je systém Android konstruován pro dotyková zařízení, ani zde nechybí možnost ovládat konzoli dotykem prstu po obrazovce, samozřejmostí je také multi-touch.

Specialista na androidí hry, pomocník u těch počítačových

Jelikož je srdcem samotné konzole systém Android, hry této platformy nečiní konzoli žádný problém a hráči mohou ihned instalovat hry z Google Play, případně optimalizované hry z portálu Tegra Zone. Aby si NVIDIA nenechala ujít i další podstatnou část trhu, počítačové hráče, vybavila konzoli možností pomoci hráčům také při hraní her pro Windows. Počítačové hry si sice do Shieldu nenainstalujete, můžete však využít herní ovladač k ovládání své oblíbené PC hry po bezdrátovém spojení s počítačem, který musí být vybaven grafickým akcelerátorem NVIDIA GeForce GTX 650 nebo lepším. Na webu se objevil krátký seznam her, které jsou zatím podporovány:

  • Assassin’s Creed 3
  • Battlefield 3
  • Borderlands 2
  • Dishonored
  • Hawken
  • Portal 2
  • Skyrim

 

Shield by měl vydržet něco mezi 5 a 10 hodinami při hraní androidích her, při použití jako ovladač podstatně déle, neboť většina práce spočívá v PC.

Přehrávání filmů hračka

Přenosné zařízení s velkým displejem, to vždy vybízí k využití přístroje jako přenosný přehrávač filmů. Ani zde NVIDIE neudělala žádnou výjimku a díky výkonnému čipu Tegra 4 zvládne Shield filmy až v rozlišení 4K. To je samozřejmě pro pětipalcový HD displej zbytečný luxus, ale tato dovednost značí, že si Shield poradí téměř s každým videem, které mu předložíte. A aby ne, když je na tom podobně také starší generace Tegry, která s videem ve vysokém rozlišení nemá žádný problém. Díky HDMI výstupu je ovšem možné konzoli připojit také k velké obrazovce a užít si promítání filmů na větší ploše, než je 5palcový displej. Baterie by měla podle NVIDIE dokázat napájet zařízení až 24 hodin při přehrávání HD filmů. Uvidíme, jaká bude reálná hodnota.

Kvalitní audio výstup pro lepší herní zážitek

Ačkoliv se při hraní her soustředíme spíše na obraz hry, neméně důležitou částí je také zvukový doprovod, který nám může přinést lepší herní požitek. Inženýři z NVIDIE nešidili Shield ani v případě zvukového výstupu a hráči si mohou vychutnat kvalitní audio. Zabudované reproduktory tak nabídnou čistý poslech, aniž by uživatel musel nutně investovat do přídavných reproduktorů. Kvalitou by se zabudované reproduktory měly podobat těm z notebooků nejvyšší třídy.

Spolupráce s herními vývojáři slibuje budoucnost

Zařízení může být dokonalé, přesto musí mít také podporu ze strany vývojářů, kteří pomohou využít celý potenciál. NVIDIA je známa velmi dobrými vztahy a spoluprací s vývojáři a ne jinak je tomu v případě Shieldu. Slyšet se tak nechal například Ubisoft, jehož zástupce, Yves Guillemot, prozradil, že by bylo skvělé vidět například titul Assassin’s Creed III běžet na tomto zařízení.

Mark Rein, viceprezident Epci Games byl nadšen, jak vypadají na tomto zařízení hry postavené na Unreal Enginu a slibuje, že je toto jen začátek a velice se těší na další tituly s využitím tohoto enginu.

Pozadu nezůstávají ani čeští vývojáři, Madfinger Games, kteří se proslavili peckou Dead Trigger a mohou se chlubit také výbornou podporou a vzájemnou spoluprací se společností Nvidia. Nový titul českých vývojářů, Dead Trigger 2, byl dokonce prezentován při vydání Tegry 4 a je tedy jasné, že bude skvěle optimalizován také pro Shield. Stejným případem je herní pecka Shadowgun.

Dead Trigger 2 on NVIDIA Tegra 4 Tablet

Dead Trigger 2 on NVIDIA Tegra 4 Tablet

Budoucnost a úspěch ve hvězdách

O úspěchu této konzole rozhodne především cena a počet her, které dokážou naplno využít potenciál herní konzole s Androidem. Nemyslíme si, že by se zařízení masivně využívalo jako ovladač k PC hrám, přesto není úspěch konzole zdaleka nemožný. Stačí si uvědomit, kolik uživatelů si pořídilo například kapesní konzole PSP (Playstation Portable). S NVIDIA Shield by hráči získali podobné zařízení, navíc s více funkcemi díky Androidu, větším počtem her a hlavně – placené tituly na systému Android nedosahují zdaleka takových cen, jako je tomu v případě herních konzolí.

Vydání zařízení je plánováno na druhé čtvrtletí 2013 se startem v USA a Kanadě, další regiony budou následovat.

zdroj: tisková zpráva, androidauthority.com

 

Jan Dolejš
O Autorovi - Jan Dolejš

Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (12)