Aplikace Habitica: Jak mít radost i z nudných povinností

habitica-1

Habitica (dříve HabitRPG) je jedna z dalších aplikací, které se snaží zvýšit vaši produktivitu a udělat váš život jednodušší. Na rozdíl od ostatních aplikací z kategorie produktivity na to jde ale úplně jinak – spojuje totiž zodpovědnosti z reálného života s herními prvky. Konkrétně s prvky z žánru RPG.

Spojení je to geniální, neboť využívá základní funkce lidského mozku, kterou je snaha o

  • získání potěšení, nebo naopak
  • vyhnutí se utrpení

Příkladem může být rozhodování mezi učením se na zkoušku a hraním hry. Která činnost přinese potěšení a která naopak utrpení? Snad každý z nás má spojené učení s jistou mírou utrpení, zatímco hraní spíše s potěšením. Z toho je tedy patrné, proč téměř každý dá přednost hraní hry před učením se.

Habitica: Gamify Your Life

Habitica: Gamify Your Life

Odpadkový koš za zlato aneb jak Habitica vlastně funguje?

Cílem článku není vysvětlit podrobně fungování celé hry, ale jen pár základních herních principů.

Jako v každém správném RPG máte svou postavu, s níž budete vykonávat různé úlohy. Začínáte s válečníkem, přičemž od 10. úrovně si můžete vybrat, zda:

  • pokračovat jako válečník,
  • změnit postavu na darebáka,
  • nebo kouzelníka

Každá postava má své specifické charakteristiky, které ovlivňují obtížnost hry v závislosti na vašem stylu hraní.

Vaší herní plochou a herními úkoly jsou 3 následující kategorie:

  • návyky (habits)
  • denní aktivity (dailies)
  • klasické úkoly (todos)

Všechny 3 výše zmíněné kategorie si plníte záznamy z vašeho života, jako například dojít s košem, připravit se na další den, vypít 2 litry neochucené vody, nechat záchodové prkénko dole atp. Odměnou za splnění každého záznamu jsou

  • zlaťáky
  • zkušenosti
  • mana

Vrátím-li se zpět k původnímu příkladu s učením versus hraním, může rozhodování díky Habitice vypadat trošku jinak. Už to nebude jen

učení (utrpení) versus hraní (potěšení)

ale

učení (utrpení) + zlaťáky (potěšení) + zkušenosti (potěšení) + mana (potěšení) + nový předmět (potěšení) + dosažení nové úrovně (potěšení) versus hraní (potěšení)

Najednou rovnice není tak jednoznačně nakloněná jen ke hraní. Nabízí se možnost srazit 2 mouchy jednou ranou – věnovat se učení, odškrtnout si v Habitice splněný úkol, získat všechny výhody, mít ze sebe vynikající pocit a jako třešničku na dortu možnost jít hrát hru a užít si ji, jelikož pocit viny je pryč, když učení už je hotové.

Zbavte se špatných návyků, posilněte ty dobré

Budování nových návyků, posilování již stávajících nebo naopak odbourávání těch špatných je díky Habitice zábavné. Stačí všechny návyky, kterým se chcete věnovat, sepsat do sekce Habits. V závislosti na vaší definici návyku můžete buď získávat zlaťáky, zkušenosti a manu (pozitivní návyk), nebo naopak manu a životy ztrácet (negativní návyk).

Příklad: přeji si omezit příjem ochucených nápojů, a tak si do Habits přidám návyk „sklenice nápoje bez cukru“. Pokaždé, když sklenici neslazeného nápoje vypiji, kliknu na tlačítko plus a získám zmíněné zlaťáky, zkušenosti a manu. Když si naopak dám sklenici Coly, kliknu na tlačítko mínus a přijdu o manu a část života.

Habitica

Každý návyk může mít jen tlačítko mínus, jen tlačítko plus, nebo naopak plus i mínus. Záleží jen na tom, jak k návyku chcete přistupovat.

Habitica počítá skóre návyků a na jejich základě následně vypočítává, kolik čeho dostanete, nebo naopak ztratíte. Čím vícekrát jste návyku dali mínus, tím více životů a many vás to bude stát, abyste byli více motivováni svůj návyk změnit. A čím vícekrát jste návyku dali plus, tím méně zlaťáků, zkušeností a many dostanete, protože hra předpokládá, že návyk je pro vás už jednodušší.

Nesoustřeďte se na pamatování denních úkolů, ale na jejich plnění

Zatímco návyky můžete provádět několikrát denně nebo pár dnů ani jednou, dailies jsou pro úkoly, které musíte provést ten konkrétní den, na nějž jsou naplánované. Příkladem může být vyčištění zubů, ustlání postele, kontrola kalendáře na následující den atp.

Habitica

Pokud si dailies během dne odškrtnete, získáte opět zlaťáky, zkušenosti a manu. Pokud dailies během dne neuděláte, ztratíte část života.

Jednorázové úkoly

Úkoly jsou oproti dailies a návykům ryze pozitivní. Stejně jako za dailies nebo návyky dostanete za splnění úkolů zlaťáky, zkušenosti a manu. Za jejich nesplnění není žádný trest. Čím déle je úkol nesplněn, tím větší hodnotu má. Jakmile ho splníte, dostanete tedy odměnu o to větší.

Habitica

Návykům, dailies i úkolům můžete nastavovat obtížnost. Čím vyšší obtížnost, tím větší odměnu (či naopak trest) dostanete.

Odměny – něco za něco

Získáte-li dost zlaťáků, máte možnost si koupit výzbroj – brnění, helmu, zbraně atp. Mimo již předem definovaných předmětů však můžete definovat své vlastní odměny. Máte-li například jako já pocit, že hodně času trávíte hraním her na Xboxu, můžete si nastavit odměnu hraní her a nacenit ji třeba na 150 zlaťáků.

Habitica

Opět se jedná o hraní si s mozkem – když víte, kolik úsilí vás stálo nasbírat 150 zlaťáků, budete je chtít utratit například za hodinu hraní hry?

Statistiky postavy

Život – o život během hry přicházíte a pokud přijdete o všechen, vracíte se o úroveň zpět (tzn. pokud jste byli úroveň 13, vracíte se na úroveň 12) a ztrácíte náhodný předmět z vašeho inventáře

Zlaťáky – za zlaťáky si v průběhu hry dokupujete vybavení, díky kterému je vaše postava silnější (získáváte více nebo naopak ztrácíte méně), odměny nebo měníte za diamanty, za něž se kupují premiové předměty.

Mana – slouží ke kouzlení, přičemž každá postava má jiná kouzla.

Zkušenosti – jakmile nastřádáte dostatek zkušeností, vaše postava dosáhne vyšší úrovně.

S aplikací je radost pracovat

Dříve bylo příjemnější hrát hru přes webové rozhraní, ovšem s příchodem nové verze aplikace (informovali jsme před měsícem) je radost hrát hru i na telefonu. Nevadí ani, že pár funkcí jí ještě chybí a není tedy zatím plnohodnotnou náhradou za web.

habitica-Screenshot_2016-01-24-23-07-18

Důležité přeci jen je, že odměnu/trest za vykonaný úkol nebo návyk si můžete užít okamžitě – ať už jste ve městě, u prarodičů nebo třeba v lese (červený pruh vespod screenshotů).

Mezi jednotlivýma kartama vaší postavy se přepínáte prostým tažením do stran. Tažením z levého kraje displeje se dostanete do nastavení, zatímco tažením z pravého kraje displeje ke štítkům. Štítky můžete označovat návyky, denní úkoly, úkoly i odměny. Následně můžete jednoduše podle štítku filtrovat, jaké záznamy chcete vidět – například jen pracovní, jen související s partnerem nebo třeba jen ty večerní.

habitica-Screenshot_2016-01-24-22-59-47

 

Pokročilé funkce

Kromě výše zmíněných funkcí má Habitica v rukávu spoustu dalších mechanismů, pomocí kterých vás hra sevře do čelistí a už nepustí. Namátkou:

  • úprava avataru (vzhledu postavy, pozadí, výzbroje)
  • sbírání vajíček, lektvarů a následné líhnutí všemožných zvířat
  • plnění úkolů za určitou odměnu
  • tvorba skupin s přáteli a hony za příšerami
  • plnění výzev, opět s odměnou

Můžu podvádět?

Každý, komu jsem hru ukázal, se okamžitě zeptal, zda je možné ve hře podvádět. Samozřejmě, hra nemá žádný mechanismus, jak by poznala, že jste návyk či úkol skutečně splnili. Ovšem koho vlastně ve výsledku podvedete?

Habitica je jen jeden z dalších nástrojů k tomu, aby se z vás stal lepší člověk (bez nadsázky) a je jen na vás, jestli budete podvádět pro dočasný pocit radosti (okamžité potěšení), nebo zda se necháte hrou motivovat k poctivému plnění svých úkolů a práci na svých návycích a díky tomu osobně rostli (dlouhodobé potěšení).

Habitica: Gamify Your Tasks
Habitica: Gamify Your Tasks
Zbyněk Filinger
O Autorovi - Zbyněk Filinger

více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (2)