foobar2000: otestovali jsme legendární přehrávač hudby

foobar2000_ico

Hudební přehrávač foobar2000 se poměrně dobře uchytil na Windows, kde ho používali především uživatelé, kterým nevyhovoval v té době dominující WinAmp. V roce 2014 se o této značce poprvé mluvilo v souvislosti s uvedením aplikace pro Android. Autoři se tehdy snažili získat finanční prostředky na Kickstarteru, nicméně crowdfundingovou kampaň ve dvou třetinách nečekaně přerušili. Jako termín předpokládaného uvedení tehdy uváděli konec roku 2014.

foobar2000 pro Windows foobar2000 pro Windows

foobar2000 se nakonec na Android dostal až letos v květnu. Podporuje všechny zvukové formáty, které vás napadnou, stejně jako přehrávání bez pauz a streamování přes UPnP. Působí však poměrně stroze a uživatelské rozhraní v podstatě nemá styl – při pohledu na prvky uživatelského rozhraní na vás možná dýchne minulost. Aplikace má mít podporu grafických témat, ale zatím přichází pouze se základními černo-bílými možnostmi.

Co foobar2000 slibuje?

V oficiálním popisku v Obchodě Play se dočtete pouze základní informace – v první řadě to, že jde o pokročilý hudební přehrávač pro mobilní zařízení. Jako hlavní funkce a vlastnosti jsou pak jmenovány:

• Podporované audio formáty: MP3, MP4, AAC, Vorbis, Opus, FLAC, WavPack, WAV, AIFF, Musepack.
  • Přehrávání bez mezer.
  • Plná podpora ReplayGain (přehrávání a skenování).
  • Podporuje přehrávání a stahování hudby z UPnP media serveru.

Jak foobar2000 funguje v praxi?

Aplikaci ve verzi 1.0.23 jsme nainstalovali na redakční telefon Sony Xperia Z3 s Androidem 5.1.1 Lollipop. Překvapil nás poměrně velký instalační balíček – přeci jen 25 MB na aplikaci, která „pouze“ přehrává hudbu, nám připadalo docela dost. Po prvním spuštění se zobrazí krátká informace, že aplikace provede indexování souborů v paměti přístroje. Následně se ocitnete v uživatelském rozhraní, skládajícím se ze třinácti položek. Z větší části se jedná o různé možnosti pohledu na uložení písně: podle umělce a alba, alba, názvu, skladatele, žánru, stylu, …. Abyste tyto možnosti využili naplno, budete muset mít u souborů správně vyplněná meta data.

foobar2000 však umí nahlížet na data také jako tradiční správce souborů: procházet můžete jen zvukové soubory v interní paměti (víc by se podle nás hodil výpis souborů na paměťové kartě), nebo všechny složky a soubory na všech dostupných úložištích, včetně možnosti procházení UPnP serverů. Připraveno je také velmi podrobné pokročilé vyhledávání.

V nástrojové liště najdete vyhledávání, hledající ve všech možných i nemožných položkách, a nastavení, ve kterém například můžete výběr tlačítek v oznámeních a/nebo na odemykací obrazovce. K dispozici je také výběr grafických kabátků, nicméně v základním nastavení najdete jen dva: černý a bílý.

Celkové vyznění aplikace působí možná na první pohled poněkud přeplněně a z grafického hlediska by určitě šlo vyřešit lépe a vkusněji. Je ale pravděpodobné, že uživatelé této značky si zvykli na spíše strohé prostřední bez kudrlinek a ocení ho i na Androidu.

Prostředí samotného přehrávače se opět nese v černo-bílém duchu. Horní polovinu obrazovky vyplňuje obrázek alba (je-li k dispozici), následuje posuvník v časové ose, jméno interpreta, název skladby a alba. V dolní nástrojové liště jsou pak připravena tlačítka pro přeskakování mezi skladbami, pozastavení a opětovné spuštění přehrávání. V kontextové nabídce se nachází možnost vyhledat další skladby právě přehrávaného umělce či daného žánru.

Aplikace samozřejmě umí přehrávat písničky i na pozadí – v takovém případě je možné ji ovládat z oznamovací lišty nebo odemykací obrazovky, kde je zobrazováno i jméno interpreta a název skladby.

Resumé

Můžeme konstatovat, že foobar2000 je funkční a pro určitou skupinu uživatelů i dobře zpracovaný hudební přehrávač s poněkud hutným, ale přesto relativně prostým prostředím. Právě tím se v první řadě odlišuje od většiny svých konkurentů, kteří z velké části přizpůsobili uživatelské rozhraní posledním designovým trendům „Material.“ Nabídne asi vše, co byste pro poslech hudby z telefonu či tabletu mohli potřebovat, v čele se širokou škálou podporovaných formátů.

Záleží tedy na vašem vkusu a preferencích, zda spíše oceníte aplikaci, která přichází s dnes již tradičním ovládáním, nebo jestli budete chtít zkusit něco trošku jiného. Aplikaci foobar2000 si během dvou týdnů v Obchodě Play stáhlo více než deset tisíc uživatelů a průměrná známka 4,4 svědčí o tom, že uživatelům většinou vyhovuje. 25 MB velký balíček lze instalovat na zařízení s Androidem 2.3 a novějším.

Spokojeným uživatelem je například Antonín Drašnar, který ke svému hodnocení pěti hvězdičkami napsal: „Super, jde použít hned i bez zbytečnosti, jako je EQ. Samozřejmě je nutnost mít alespoň kvalitnější sluchátka a kvalitní nahrávky. Jen mě chybí nějaký widget alespoň na základní ovládání a pak trochu seřídit zvuky systému při přehrávání hudby. Ale i tak díky za super přehrávač, prostě jak na PC, tak i zde! ;-)“

foobar2000
foobar2000
Karel Kilián