Vyzkoušeli jsme hru Father.io: Mobilní laser game přímo v ulicích

father io prvni dojmy hra

Mobilní hra Father.io se objevila na internetu před dlouhými pěti lety, již v tu dobu se o ni psalo jako o budoucnosti hraní na mobilech. V tu dobu šlo totiž o jednu z prvních pokročilých her s rozšířenou realitou, která navíc měla speciální senzor. Jenže při vývoji se vyskytly problémy a první majitelé, kteří přispěli v crowdfoundingové kampani, se dočkali až v minulém roce. Nyní jsme si tuto mobilní laser game vyzkoušeli také. Jaké jsou naše dojmy?

Father.io stejný hit jako Pokémon GO nebude

Ještě před vydáním hry se hodně diskutovalo nad tím, že Father.io může spustit stejné šílenství jako Pokémon GO. To už můžeme říct nyní, že se nestane. Důvodem je speciální senzor, které promění váš telefon v přenosnou laserovou zbraň. Nazývá se Inceptor  a momentálně se dá koupit stále přes stránku Indiegogo, kde probíhala kampaň. Vzhledem k tomu, co umí, není ani moc levný, zaplatíte za něj zhruba 850 Kč plus poštovné.

Father.IO – Real Life First Person Shooter

Father.IO - Real Life First Person Shooter

Pokud by se z této hry měl stát hit, musela by jít cena Inceptoru dolů, a hlavně by se musel rozšířit do klasických obchodů. Takhle jde bohužel o hodně okrajovou zábavu. My jsme ke hraní měli k dispozici dva Inceptory a zábava nebyla tak dobrá, jak kdyby hrálo více lidí zároveň.

Ke hraní Father.io je potřeba Inceptor

Inceptor je malé přenosné zařízení, které můžete připojit k libovolnému chytrému telefonu. Funguje však pouze s Android a iOS zařízeními, kde se propojuje s aplikací. Tu můžete stáhnout zdarma z Google Play, neb případně se dá stáhnout i APK soubor. Samotné propojení není ideální a nepatří mezi nejrychlejší, a to i když se používá Bluetooth. Po propojení už ve většině případů není problém.

S Inceptorem můžete střílet další hráče až na vzdálenost 50 metrů. Headshoty se pak dají střílet s maximální vzdálenosti cca 20 metrů. A opravdu to i odpovídá realitě. Střelba je přesná, když vás střelí, poznáte to podle vibrací telefonu. Jenže problémy nastávají, když chcete skončit a Inceptor vypnout.

Nemáte jak, chybí totiž tlačítko pro vypnutí/zapnutí. Najdete na něm pouze indikační diodu a microUSB kabel pro nabíjení. Na jedno nabití dokáže Inceptor vydržet pár hodin, jenže k vypnutí dojde až tím, že se vybije. Pokud chcete jít hrát, tak musíte nejprve před hraním Inceptor nabít a teprve poté se vydat na bojiště.

Hrajeme v ulicích

Hra má i jednoduchý příběh, který ale moc originální není. Máme zde dvě frakce. Lidi jsou ti hodní, „Evolved“ jsou ti zlí. Při hře si tak můžete z těchto dvou frakcí vybrat, liší se jen designově, samotné herní třídy jsou u obou frakcí stejné. Vybrat si můžete z klasického střelce, snipera, medika a inženýra. Každá třída má odlišnou hlavní zbraň, trochu odlišné hraní a jednu odlišnou schopnost. Medik může léčit, inženýr může pokládat miny apod.

Father.io – Mobilní laser game – první dojmy

Father.io - Mobilní laser game - první dojmy

A tyto věci probíhají v rozšířené realitě, takže když například položíte minu do pravého rohu parkoviště, tak tam i zůstane, dokud ji nepřátelský hráč neobjeví. Samotná střelba je intuitivní a velmi rychle si na ni zvyknete, nemusíte přitom ani nějak přesně střílet, stačí pokud je nepřítel s telefonem vidět a většinou zasáhnete. Hra nabízí i nahrávání přímo v telefonu, jenže jde zatím o nedotaženou funkci. Při aktivaci se hra zhroutí a musíte ji restartovat, proto vám bohužel nemůžeme přinést přímo záběry ze hry, ale pouze ve formě klasického videa.

Co na videu nejde vidět, jsou různé „podvůdky“, které se dají s telefonem udělat. Stačí se například otočit k nepřítelovi zády, laser se přes vás nedostane a můžete se tak normálně přesunout.

Father.IO AR Laser Tag
Father.IO AR Laser Tag

Father.io má dva hlavní režimy

Samotná hra je rozdělena na dvě části. Tou první je Singleplayer, ve kterém si můžete vybrat celkem ze dvou režimů. V tom prvním máte za úkol střílet po dronech, které se vám na obrazovce budou ukazovat. Druhý se pak nazývá Headshot Game a jde o trochu bizarní režim. Úkolem je během určitého časového režimu nasbírat co nejvíce headshotů lidí v reálném světě, takže chodíte, míříte na hlavy lidí a střílíte. Nemusí mít přitom ani telefon s hrou v ruce.

Hlavní části je ale Multiplayer, který je také rozdělen hned do několika režimů. Jako první si musíte vybrat, jestli budete hrát uvnitř nebo venku. Osobně nás v redakci více bavil režim venku, kde je hlavní rozdíl v tom, že po smrti se musíte přesunout na předem daný bod, kde se oživíte. Při hraní uvnitř stačí jen chvíli počkat a automaticky se oživíte.

Právě nutnost se přesunovat hodně hře pomáhá. A to hlavně když máte k dispozici pouze dvě zařízení pro dva hráče. Dokážeme si představit, že ve více lidech může jít o zábavu i uvnitř, ve dvou jde ale o hodně statickou střílečku, která vás po pár minutách přestane bavit.

Naštěstí existuje možnost hrát venku, která celý zážitek ze hry vynahradil právě neustálý pohyb. V ideálním případě může hrát hru až 32 lidí zároveň, a to buď všichni proti sobě, nebo ve dvou týmech po 16 lidech.

Vyplatí se Father.io?

Vzhledem k tomu, že jsme s Father.io strávili jen pár hodin, nejde o plnohodnotnou recenzi, i přesto si ale troufáme na závěr ohodnotit, jestli se nákup této FPS laser game v ulicích vyplatí. První dobrou zprávou je, že to funguje, i když to samozřejmě nevypadá tak dobře, jako na úvodním traileru. Druhou dobrou zprávou je, že jde o poměrně dobrou zábavu. Ta se ale odvíjí od počtu hráčů. Pokud jste třeba skupinka čtyř a více lidí, kteří přemýšlí o této hře s rozšířenou realitou, tak by mohlo jít o zajímavou alternativu ke klasickému laser game.

father io akce Father.io v akci (foto: alesco.cz)

Samozřejmě střelba není tak přesná, z počátku musíte investovat poměrně dost peněz, ale oproti laser game je tu výhoda v tom, že můžete hrát venku a v podstatě kdykoliv v jiné lokalitě. Jen škoda té horší dostupnosti Inceptoru, vyšší pořizovací ceně a tím pádem i menšímu počtu hráčů.

Za zapůjčení a pomoc s testováním děkujeme Petrovi Semrádovi a Honzovi Husákovi (HOLODECK.cz).

Jak se vám líbí tato hra s rozšířenou realitou? Přáli byste ji úspěch, nebo je to podle vás blbost?

David Trlica