SHARP láme rekordy: představil displej IGZO s jemností přes 1000 ppi
- Zprávičky
- Karel Kilián
- 22.12.2023
- 9
Na výstavě CEATEC 2016, která právě probíhá v Japonsku, se prezentuje celá řada technologických společností. Chtějí tu předvést své nejnovější produkty a diskutovat o budoucnosti inteligentních zařízení. Letošní ročník je zaměřen na „Internet věcí“ („Internet of Things“) a kybernetické fyzické systémy (CPS). Jedním z vystavovatelů je také japonská firma SHARP, jejíž největší novinkou je displej IGZO s takřka neuvěřitelnou jemností více než tisíc bodů na palec (1000 ppi).
SHARP vyvíjí displeje IGZO už mnoho let a tato technologie byla použita v řadě chytrých telefonů a tabletů různých výrobců, mimo jiné i Applem. Základním principem je IGZO (neboli indium galium oxid zinečnatý) – polovodičový materiál používaný v zobrazovacích technologiích, kde může zlepšit rozlišení a velikost panelů obrazovek včetně OLED displejů. Lámete si hlavu nad tím, zda se svět definitivně zbláznil? Uvažujete, k čemu by mohla být obrazovka s takovou jemností? Vězte, že cílovým segmentem má být virtuální realita. V současnosti se těší poměrně velké oblibě nejrůznější typy náhlavních souprav, kde hraje jemnost displeje poměrně zásadní roli v uživatelském zážitku. Tím pádem vzrostla poptávka po ještě vyšší jemnosti. Přesná velikost a rozlišení displeje, který SHARP představil, není známa, některé zdroje však uvádějí, že na displej s úhlopříčkou 2″ bylo vměstnáno 2160 x 1920 obrazových bodů.
Čím je displej IGZO tak mimořádný?
Pokud máte problém si pod touto hodnotou představit něco konkrétního, pak vězte, že například:
- Sony Xperia Z5 Premium, představená v listopadu 2015, měla na 5,5″ obrazovce 3840 x 2160 bodů. To odpovídá jemnosti 806 ppi.
- Samsung Galaxy Note, používaný ve spojení s virtuální realitou Samsung Gear, má 5,7″ displej s rozlišením 2560 x 1440 obrazových bodů. Hustota pixelů je tedy „jen“ 518 ppi.
- Konečně jedno z vrcholných zařízení pro virtuální realitu – Oculus Rift – má displej s rozlišením 461 ppi.
Novinka od SHARPu tedy nabízí proti konkurenci dvakrát vyšší hodnoty.
Důvodem, proč je jemnost displeje v náhlavních soupravách virtuální reality tak důležitá, je zřejmý: čím blíže je lidské oko obrazovce, tím více vnímá jednotlivé obrazové body. Příliš hrubý rastr tedy může pokazit zážitek a celkový dojem. Ve srovnání s parametry výše uvedených obrazovek s relativně nízkou jemností představuje nejnovější displej IGZO pozoruhodný krok správným směrem. Zatím není jisté, kdy se dostane na trh – patrně bude chvíli trvat, než SHARP bude schopen tyto panely masově vyrábět. Doufejme, že se dočkáme už ve VR headsetech příští generace.
Co myslíte: je až takto vysoká jemnost nezbytná pro „pořádnou virtuální realitu“? Nebo se jedná spíše jen o výstřelek a snahu zaujmout média? Diskuze je tu pro vás a vaše názory!
Zdroj: androidheadlines.com.
S překonanou čtyřicítkou je s náskokem nejstarším členem redakce :-). Před několika lety hypoteticky vymyslel operační systém svých snů, aby následně zjistil, že přesně na… více o autorovi
Komentáře (9)
Přidat komentář