Chytré auto od T-Mobile: Dobrá myšlenka, nevyužitý potenciál (recenze)

chytre auto tmobile

Český operátor T-Mobile překvapil, když se chopil projektu Chytré auto. Díky kompaktnímu zařízení do OBD zásuvky lze i hloupé auto proměnit v chytřejší. Měli jsme možnost tuto zajímavost pro motoristy detailně otestovat – jak dopadla v našem testu?

Chytré auto od T-Mobile – obsah

Plastová krabička, která na první pohled nenadchne

Chytré auto od společnosti T-Mobile představuje zařízení do OBD zásuvky, které rozhodně není žádnou novinkou. Podobné zařízení jsme pro vás již recenzovali, tentokrát přibyla ale podpora GPS a datová konektivita. Provedení samotného zařízení je však totožné jako u velmi levných OBD modulů z Číny – laciný černý plast. Přitom originální modul společnosti MOJIO, na jehož platformě T-Mobile staví, vypadá o poznání „prémiověji“. Uvnitř se nachází nezbytná elektronika včetně GPS i datová karta od T-Mobilu, nechybí ani vlastní baterie, díky které zařízení vysílá i třeba při odpojení autobaterie zlodějem.

Kam takové zařízení zapojit? Všechny novější automobily dnes disponují zásuvkou OBD-II pro diagnostiku, kam patří i testované zařízení. Zda váš automobil tuto technologii podporuje, můžete zjistit přímo na webu T-Mobile. Rovněž se zde dozvíte, kde se ve vašem automobilu vlastně tato zásuvka skrývá. Obvykle ji najdete v oblasti pod volantem, ne však u každého automobilu na stejném místě. V našem případě automobilu Kia Rio byla zásuvka dostupná přesně pod volantem nad pedály. Nedá se říci, že by při běžném řízení překážela, na druhou stranu nevypadá opravdu dobře a několikrát jsme o ni při vystupování zavadili. To je aspekt, který může vadit – je však závislý na vozidle a umístění zásuvky.

T-Mobile-chytre-auto-konstrukce-1

Snadná instalace i spárování

Celý proces nastavení spočívá v zapojení zařízení do zásuvky a provedení aktivace skrze oficiální aplikaci. Postačí vytvořit svůj účet (vázaný na telefon či e-mail) a naskenovat IMEI kód vytištěný na samotném zařízení. Celý proces je velmi snadný a rychlý. Zařízení může používat více uživatelů zároveň, stačí použít stejné přihlašovací údaje (hodilo by nejspíše něco jako sdílené účty). Převést zařízení na jiný účet však sami nesvedete a musíte se obrátit na podporu T-Mobilu. Data na SIM kartě člověk neřeší, zařízení lze používat i v zahraničí (EU).

Chytré auto for T-Mobile
Chytré auto for T-Mobile

Aplikace Motion – příliš funkcí nečekejte

Koncept je velmi prostý – do automobilu zapojíte krabičku, která se připojí na internet, a její údaje sledujete v mobilním telefonu skrze oficiální aplikaci Motion. Ta se nese v jednoduchém a moderním duchu, nabídne ale spíše jen základní funkce.

Co aplikace dokáže?

  • sledovat polohu a pohyb automobilu,
  • sledovat hlavní rysy jízdy (akcelerace, brzdění, volnoběh),
  • rozpoznat krádež či otřesy automobilu,
  • sledovat baterii vozidla,
  • exportovat knihu jízd,
  • přepnout automobil do režimu Nerušit,
  • navázat na eParkomat,
  • automatizovat další zařízení díky IFTTT.

Sledování polohy automobilu

Největším přínosem celého zařízení je bezesporu možnost sledovat polohu vozidla odkudkoliv. Chytré auto od T-Mobilu dokáže díky GPS a mobilním datům posílat v reálném čase údaje o poloze vozidla. Aplikace tyto informace spolehlivě zobrazí, a to jak při jízdě, tak samozřejmě i po zaparkování. To se může hodit v případě, že potřebujete nalézt automobil na parkovišti nebo jej chcete pohlídat proti krádeži. Aplikace nás upozorní, pokud byl nastartován motor, byla zahájena jízda, změnila se poloha, zařízení bylo odpojeno nebo byly zachyceny otřesy a další.

Přesnost GPS je na velmi dobré úrovni a poloha automobilu vždy celkem odpovídala. Signál GPS samozřejmě není všemocný a přesnost na centimetry nečekejte. Stejně tak musíte počítat s tím, že v podzemních garážích nastane se zaměřením polohy problém. Naše poloha často končila u vjezdu do garáží.

Historie jízd a jejich export

Každá jízda je zaznamenána v aplikaci a ve vašem účtu (v cloudu). Jízdy lze dělit na soukromé a Business, toto rozdělení však vždy musíte provést ručně po dokončení jízdy. Je zobrazena celá jízda na mapě a základní údaje (celkový čas, ujetá vzdálenost, maximální rychlost, průměrná rychlost…), Chytré auto od T-Mobilu počítá i prudké akcelerace, brzdění či volnoběh. Jedná se pouze o základní charakteristiku vaší jízdy, která však nemusí vůbec o ničem vypovídat. Žádné detailnější rozbory stylu řízení nečekejte – Chytré auto tu není od toho, aby vám radilo, jak jezdit úsporněji. Možnosti by na to však mělo.

Celková historie jízd lze exportovat do formátu PDF či CSV. Člověk si ji může nechat zaslat na e-mail a později zpracovat či importovat do svého softwaru pro knihu jízd. Trochu nás překvapilo, že tlačítko pro export knihy jízd je uloženo v nastavení aplikace a ne v sekci jízd, kde bychom ji logicky čekali.

Notifikace a jejich nastavení

Důležitým prvkem jsou notifikace, které nás upozorní v případě jakékoliv události. Tyto možnosti si můžeme volit v sekci Notifikace – na výběr je hlavně počátek či konec jízdy, změna polohy automobilu, odpojení zařízení, otřesy či třeba nízký stav baterie. Každá událost se objeví jako standardní notifikace v Androidu, v aplikaci lze pak dohledat i záznam notifikací. V sekci notifikací je i možnost i hlídání paliva automobilu, tato funkce však v současné verzi aplikace zmizela a u našeho vozu ji neukazovala. Zajímavostí je možnost nastavení virtuálních oblastí, ve kterých nás má zařízení upozornit – při vjezdu i výjezdu.

Automatizace přes IFTTT a eParkomat

Potěšující zprávou z února je, že se MOJIO dá nyní spojit se známou službou automatizace IFTTT. Ta v sobě sdružuje spoustu dalších služeb či chytrých přístrojů, které lze spojit do jednoho ekosystému. Co to znamená v praxi? Že můžete určitou událostí v MOJIO spustit další událost v úplně jiném přístroji. Možnosti jsou zatím bohužel omezené a musíme se spokojit s událostí nastartování/zhasnutí motoru a začátek/konec jízdy.

Bohužel se nám nepodařila tato služba zprovoznit – v nastavení IFTTT všechno vypadalo v pořádku, vybrali jsme náš vůz, vytvořili pravidlo, ale k provedení nikdy nedošlo. Doufejme, že to byl jen výjimečný stav a že se brzy opraví. Druhou novinkou je možnost propojení se službou eParkomat, která následně využije GPS polohu vašeho automobilu. Může vás tak třeba dovést k vašemu zaparkovanému automobilu.


Reálné zkušenosti z používání

Zpožděné i falešné notifikace

V momentě, kdy se v automobilu stane nějaká událost, vás má zařízení co nejrychleji upozornit. To sice po většinu času funguje velmi dobře, nezřídka se však stane, že má příchozí notifikace i půlminutové zpoždění. V extrémním případě to může znamenat, že vám automobil zmizí dříve, než se k němu stačíte dostat.

Stejně tak se nám občas stalo, že přišla notifikace o události, která nenastala. Několikrát v průběhu 2 měsíců testování nám přišla zpráva o vybité baterii automobilu, přestože k tomu nedošlo. Dokonce i po ťuknutí na notifikaci již aplikace hlásila plnou baterii.

V podzemních garážích může dojít k odpojení

Pokud s automobilem parkujete v podzemní garáži, nemůžete samozřejmě počítat s přesným zaměřením polohy. Může se ale dokonce stát, že v podzemní garáži není ani signál pro mobilní data, na což jsme v průběhu testování narazili. Aplikace vám následně oznámí, že s automobilem ztratila spojení. To se bohužel několikrát opakuje a někdy dojde i k odpojení zařízení od aplikace – po vyjetí „na signál“ jsme museli zařízení znovu naskenovat a přidat.

Možná si říkáte, že nemá tak úplně smysl sledovat automobil v podzemní garáži, kde je šance na krádež nižší, na druhou stranu může majitel „doma“ parkovat v garáži, ale automobil chce hlídat hlavně na cestách. Tyto notifikace a následný proces párování může být zbytečně otravný.

Funkcí by mohlo být i více

Trochu nás mrzí, že toho zařízení neumí více. Kromě hlídání polohy by totiž mohlo díky získaným údajům provádět i detailnější analýzu vaší jízdy či cesty, sledovat spotřebu vozu a hlídat ekonomii jízd. Zároveň by se nám líbil třeba i integrovaný Wi-Fi hotspot – SIM karta v zařízení stejně je, tak je škoda, že ji nelze využít tímto způsobem. Spousta uživatelů by tuto funkci jistě ocenila. Sami doufáme, že se další funkce objeví časem.

Závěr – povedené, ale něco tomu schází

Chytré auto od společnosti T-Mobile pořídíte již za 2599 Kč a následnou splátku 75 Kč každý měsíc po dobu dvou let, případně na 1 rok s předplacenou kartou za 3499 Kč, prodloužení o rok vyjde na 900 Kč. Obě služby jsou tedy cenově stejně výhodné.

Jak Chytré auto od společnosti T-Mobile hodnotíme? Na jedné straně tu máme zajímavé zařízení, které je cenově dostupné a dokáže sledovat váš automobil, ať jste kdekoliv. Oceňujeme možnost exportu knihy jízd, případně automatické přepnutí do režimu Nerušit. Sledování polohy nám přišlo přesné, samotné nastavení a instalace zařízení je rovněž velmi snadná. Nevýhodou zařízení je rozhodně nutnost použít OBD zásuvku, která není v automobilech umístěna tak, aby v ní nerušeně mohlo být neustále něco připojeno. Může se stát, že Chytré auto nepříjemně trčí a člověk o něj často zavadí.

Po delším testování nejsme úplně spokojeni ani se spolehlivostí a softwarovou částí zařízení. Nejednou se nám stalo, že aplikace hlásila falešná upozornění a v případě parkování v podzemních garážích přes noc se dokonce někdy úplně odpojila. Notifikace navíc občas přijdou i s půlminutovým zpožděním, což u krádeží může hrát roli. Nemůžeme se ubránit dojmu, že zařízení toho zase tolik nenabízí – pravidelně jsme využívali pouze záznam jízd. Ocenili bychom hlavně funkci Hotspotu (když už si člověk platí tarif za SIM kartu) nebo třeba podrobnější analýzu naší jízdy.

Závěrečné hodnocení: Chytré auto od T-mobilu je velice zajímavým doplňkem pro motoristy. Počáteční nadšení však většinou rychle opadne, protože příliš funkcí krabička zatím nenabízí. Cílovou skupinou tak budou spíše nadšenci a geekové, kteří chtějí zkusit moderní přístup i ve svém automobilu. Pokud se krabička naučí další l funkce, mohla by slavit úspěch i u více uživatelů.

Klady

+ Snadná instalace a nastavení.
+ Cenově dostupné řešení.
+ Přesná GPS.
+ Hlídání stavu baterie, ochrana proti krádeži.
+ Kniha jízd a její export.

Zápory

– V OBD zásuvce může překážet (částečně řeší prodlužovací kabel za 149 Kč).
– Občas falešné notifikace.
– Notifikace mívají zpoždění.
– Při parkování v podzemní garáži přes noc se může zařízení odpojit.

Za zapůjčení zařízení děkujeme společnosti T-Mobile.

Jan Dolejš
O Autorovi - Jan Dolejš

Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (5)